Rautatieyhteys Humppilasta Jokioisten kautta Forssaan avattiin vakituiselle henkilö- ja tavaraliikenteelle lokakuun 25. päivänä vuonna 1898. Nykyisin rata loppuu Jokioisiin ja on pituudeltaan 14 kilometriä.
Jokioisten rautatie oli järjestyksessä toinen maamme yleiselle liikenteelle avattu kapearaiteinen rautatie heti vuonna 1897 liikenteelle avatun Mäntän rautatien jälkeen. Radan päälinjan pituus oli 22,4 kilometriä ja raideleveys 750 mm. Kapean raideleveyden valinta oli perusteltua sen leveäraiteista rataa halvemman hinnan vuoksi.
|
Höyryveturi nro 5 "Orion" |
|
Höyryveturi nro 5 "Orion" |
|
Höyryveturi nro 5 "Orion" |
|
Höyryveturi nro 5 "Orion" |
|
Höyryveturi nro 1 H.K. Porter |
|
Höyryveturi nro 1 H.K. Porter |
|
TU4 (ТУ4) 2091 |
Museorautatien uusin ja tehokkain moottoriveturi on TU4-tyypin dieselveturi numero 2091. Veturi on valmistettu Neuvostoliitossa, Udmurtiassa toimivassa Kambarkin veturitehtaassa vuonna 1970.
|
Schöma |
|
Höyryveturi nro 1 H.K. Porter |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti