sunnuntai 20. toukokuuta 2012

Kevyt tavarajunaveturi Tk3 (update)

Kesä 2012

Sunnuntaina 20.5.2012 Tk3:sta valmistellaan tulevaan ajokauteen Porvoossa. Kuvat otettu Samsungin NX200 kameralla ja sen kittioptiikalla (18-55 OIS 1:3.5-5.6 ).









Kesällä 2011

Kevyt tavarajunaveturi Tk3 (lempinimi Pikku-Jumbo) oli Valtionrautateiden käyttämä höyryveturi. Vetureita rakennettiin kaikkiaan 161 kappaletta vuosina 1927−1953. Tk3 oli valmistusmäärältään suurin höyryveturisarja Suomessa, ja kaikki sarjan veturit eivät ehtineet olla samaan aikaan käytössä. Veturit saivat alun perin sarjamerkinnän K5, joka vaihdettiin Tk3:ksi vuonna 1942.



Tk3-vetureita oli käytössä tavarajunissa höyryveturiliikenteen päättymiseen saakka vuonna 1975. Osa vetureista jouduttiin luovuttamaan Neuvostoliitolle talvisodan jälkeen, jolloin tuli tarvetta uusille vetureille. Suomalaisten Tampellan ja Lokomon veturitehtaiden rajallisesta tuotantokapasiteetista johtuen veturit 1147−1166 rakensi tanskalainen Frichs vuonna 1949.







Porvoon museorautatie eli vanha Porvoon rata on nykyisin Suomen ainoa harrastelijavoimin ylläpidettävä leveäraiteinen museorautatie, jolla on vakituista kesäaikaista liikennettä.

Säännöllinen henkilöliikenne Porvoon radalla lopetettiin vuonna 1981 ja vuonna 1990 lopetettiin myös tavarajunaliikenne Ollin vaihteen ja Porvoon välisellä osalla rataa. Sitä vastoin radan alkuosa Keravalta Olliin saakka on yhä tavaraliikenteen käytössä osana Sköldvikin rataa.



Tk3 1168
Valmistaja: Lokomo, Tampere
Valmistusnumero ja vuosi: 164 / 1952
Akselijärjestys: 2-8-0
Pituus tenderin kanssa: 16 m
Paino työkunnossa: n. 78200 kg
Työpaine:14.0 kp/cm2
Kattilan tilavuus: 4m3
Tenderin vesitilavuus: 9,5m3
Tenderin halkotila: 10m3
Tulistetun höyryn lämpötila: 300-350 C
Vetovoima: 9550 kp
Nopeus eteen/taakse: 60 km /50 km/h
Kiihtyvyys: 0-60 km/h 1-2 min
Polttoaine: puuhalko, Sähköjärjestelmä: 24 V




Lähde: Wikipedia

Ei kommentteja: